Ruoanlaitto

Välimerellinen ruokavalio on monin tavoin optimaalinen

Välimerellistä ruokavaliota voidaan pitää monin tavoin terveyden kannalta optimaalisena. Tässä jutussa kerromme lyhyesti miksi.

Välimerellisessä ruokavaliossa hyödynnetään runsaasti kasviksia
Välimeren auringon alla kasvikset kypsyvät nopeasti ja luonnollisesti. Näitä luonnonmukaisesti kasvatettuja kasviksia hyödynnetäänkin runsain mitoin välimerellisessä ruokavaliossa. Tällä hetkellä kasvispainotteinen ruokavalio on erityisen trendikäs ruokavalio, joten välimerellisestä ruokavaliosta voi helposti hakea vinkkejä erilaisiin kasvispainotteisiin ruokiin. Kasvikset tuovat välimerelliselle lautaselle runsaasti väriä, makua sekä vitamiineja, joten ei olekaan ihme, että juuri tämä ruokavalio on niin kovin suosittu ja suositeltu!

Lihaa kyllä käytetään välimerellisessä ruokavaliossa, mutta esimerkiksi terveellinen kalkkuna on suosittua. Lisäksi lihaa ei ole pakko käyttää tekemään ruuasta herkullista, vaan mausteilla ja useilla erilaisilla kasviksilla saadaan kasvisruuastakin loihdittua maukasta ja tuoksuvaa.

Välimerellisessä ruokavaliossa käytetään runsaasti oliiviöljyä
Oliiviöljyn käyttö on eräs välimerellisen ruokavalion avaintekijöistä. Samalla se on yksi niistä avaintekijöistä, joiden vuoksi välimerellinen ruokavalio on niin kovin terveellinen. Oliiviöljy sisältää hyviä rasvoja ja on siksi kovia rasvoja parempi valinta.

Kala on tärkeä osa välimerellistä ruokavaliota
Myös kala on yksi niistä tekijöistä, jotka tekevät välimerellisestä ruokavaliosta niin kovin terveellisen. Kalaa saadaan suoraan Välimerestä, joten ei olekaan ihme, että se on niin kovin monen välimerellisen lounaan kunniavieras.

Makeiset kuuluvat välimerellisessä keittiössä erityisiin hetkiin
Makeiset eivät perinteisesti kuulu Välimeren alueen asukkaiden jokapäiväiseen arkeen, vaan ne säästetään juhlaviin tilaisuuksiin. Tällöin nautitun sokerin määrä pysyy kohtuullisena. Makeisia saatetaan myös maustaa sokeria terveellisemmällä hunajalla. Esimerkiksi Suomessa nautitun sokerin määrä nousee helposti reippaasti yli suositusten ja erilaisia makeisia sekä muita herkkuja saatetaan puputtaa läpi päivän melkein kuin huomaamatta. Välimeren maissa jälkiruuaksi saatetaan tarjota esimerkiksi hedelmiä makeiden jälkiruokien sijaan, mikä on tietysti huomattavasti terveellisempi vaihtoehto.